Volg Bram in Israël

Wijnfestival, Familie & Shabbat

Sjalom trouwe & minder trouwelezers,

Het is weer een lange tijd geleden dat ik iets over mijn verblijf hier heb geschreven. Dan tel ikhet vorige bericht maar niet mee.In die tussentijd is er gelukkig wel een hoop gebeurd. Ik zal het proberen kort te houden...komt ie dan he...

De stage gaat steeds beter, wat op mijn tussenbeoordeling resulteerde in een rondje om excellent. Niksom over te klagen dus.Het is nu zomervakantie in Israël wat betekent dat het erg druk is in Alyn. Kinderen ondergaan rond deze tijd vaak een operatie zodat ze niks van school hoeven te missen. Sommige uitgerevalideerde kinderen worden uitgenodigd na hun half jaarlijkse check-up voor twee of drie weken voor een soort boost. Zij slapen dan in Alyn en krijgen drie weken intensieve behandeling van diverse disciplines. Ook hebben we in Alyn op het moment zomerkampen, kinderen met speciale aandoeningen worden uitgenodigd en in groepen ingedeeld.Zij worden danvoor een week hele dagen bezig gehouden met leuke dingen als bezoekjes aan bijv. een pretpark maar krijgen ook de benodigde therapie.

In mijn vrije tijd heb ik de laatste weken van alles gedaan. Zo ben ik naar een wijnfestival geweest, heb diverse feestjes gehad, de familie is langs geweest en heb gegeten op allerlei interessante plaatsen. Om maar te beginnen met het wijnfeest: dit was in Jeruzalem (op een van haar heuvels) en daar kon je de hele avond lokale wijnen drinken na het inleggen van een klein bedrag. Israëlische wijnboeren lieten hier hun wijnen proeven tezamen met wat lokale kaasproducenten die ook hun waren lieten proeven. Niet dat er ook maar iemand naar de uitleg luisterde van diegene die de wijn inschonk. Ons doel was meer om alle wijnen geproefd te hebben aan het eind van de avond. Niemand was dan ook nog in staat om aan het einde te vertellen of hij witte of rode dronk. Erg gezellig en daarna nog even afgezakt naar een kroeg dus dat was de volgende dag weer even doorbijten.

Ook heb ik met een collega van mij op de markt (souq) gegeten bij wat ze hier een werkerrestaurant noemen. Midden op de souq zit dan een eettentje waar we dingen hebben gegeten als piepkuiken, runderlever, iets uit de keel van de koe en haar uier. Erg smakelijk allemaal en datinde atmosfeer van handelende marktkoopmannenmaakt het plaatje compleet. Het vlees wordt allemaal gegrild op de barbecue en je krijgt hummus, diverse salades en pita tot je oren en ogen uitkomt.

Afgelopen weekend ben ik naar de West-bank geweest. Hier heb ik Betlehem en Ramallah bezocht. Dit is heel ander gebied dan Israël. Om er te komen moet je door héél gezellig checkpoint. En daarachter kom je terecht in een heel ander gebied gescheiden met Israel door een 5 meter hoge muur. In Betlehem heb ik de geboortekerk bezocht en een beetje rondgelopen, voor de rest valt er niet veel te zien. In Ramallah heb ik het graf van Yassar Arafat bezocht. Ik dacht dat hij gewoon op een begraafplaats zou liggen maar er is dus en gigantisch monument voor hem gebouwd met daarbij zijn graf (zie de foto's). Diezelfde avond was ik uitgenodigd voor een shabbat diner, dit is zeg maar het zondagsmaal voor de Joden. Op deze manier leidde ze het begin van de rustdag in en dat gaat met een hoop zang, bidden, voedsel en drank. Omdat er de volgende dag niet gekookt mag worden eten ze dus vrijdagavond en zaterdag 3x hetzelfde voedsel wat in grote hoeveelheid is klaargemaakt. Het leuke is dat dit ook een heel sociaal gebeuren is en hele familie's en/of vriendengroepen komen elk weekend bij elkaar om dit te vieren. En omdat er op zaterdag tot zonsondergang niet gereisd mag worden blijft iedereen ook slapen en besteden ze de volgende dag met elkaar.

Zoals ik zei is ook een deel van de familie langs gekomen en mocht ik een weeklang fungeren als reisgids. Helaas kon ik geen vrij nemen en was ik ook nog een aantal dagen ziek maar heb toch een hoop leuke dingen met hunkunnen doen. Zo kon ik elke avond mee uit eten toen ik mij weer beter voelde en hebben we een aantal plaatsen in de weekenden kunnen bezoeken.

Ik hoop dat ik een beetje logisch verhaal heb kunnen breien vaneen aantalhoogtepunten die ik weerheb meegemaakt. Dan gaat Bram zich nu klaarmaken voor de komst van onze eigen DJ Tiësto in Tel-Aviv vanavond want ik heb daarvoor een kaartje kunnen bemachtigen.....

Mazzel

Reacties

Reacties

femke

heej bram, voelde me iets aangesproken door ´minder trouwe lezer´... haha ;)! Toch gek, want lees je verhalen wel hoor, reageer alleen niet meer zo vaak, vandaar nu dan wel:P.... Snap je het nog!?:S
Super goed dat je een excellent had;)! Leuk dat je zoveel verschillende dingen mag doen en kunt doen.
Ook goed dat ze dat voor die kinderen organiseren in de vakantie zeg! Hoop dat je het leuk gehad hebt met je fam en veel succes en plezier nog met je verdere reizen... hoe lang ben je daar eigenlijk nog?!
Veel plezierrrr!! Kus, Femke

Iris

ew bram,

Het is me steeds duidelijker hoe ver weg jij eigenlijk van Nederland bent. zo totaaal anders.. maf.. maar mooi om te lezen!
hoe was Tiesto? ..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!