Volg Bram in Israël

Nazareth, Tiberias, Dode Zee & Eilat

Hallo lieve lezers,

Vanuit Haifa ben ik verder gaan reizen via Nazareth, hier sliep ik in een prachtige jeugdherberg midden in de oude stad. Volledig met oude mozaïekvloeren en romantische uitzichten over de stad. Waar ik tot Nazareth nog geen toerist ben tegengekomen zitten er busladingen hier. Vooral bussen vol metkatholiek-gelovigen die daar inclusief priester alle bezienswaardigheden afgaan. In Nazareth staat 'the church of announcement' dit is deplaats waar Maria te horen kreeg van de engel Gabriel dat ze een kind zou krijgen. Dit is een foeilelijke kerk met een blok steen inhet midden wat dan nog van het oorspronkelijke huis moet zijn. Zo heeft Nazareth nog meerde plaatsen als: de plek waar Jozef zijn werkplaats had, de plek waar Maria zag hoe ze probeerden Jezus van een berg af te gooien, de plek waar Jezus heeft gepredikt etc. etc. 's avonds heb ik maar eens fatsoenlijk gegeten ipv van de shawarma van de afgelopen dagen. De volgende morgen ben ik naar Tiberias gegaan om daar een dag aan het meer van Gallilea (daar waar Jezus over hetwater heeft gelopen)te liggen. Verder niet veel gedaan dan dus geluierd.Ik wist eigenlijk niet of iknog een dag wilde blijven - In Tiberias is naast het meer van Gallilea niet veel meer te doen - maar hadna een dagje relaxen had ikwel weer zin in wat actie dushad ik een mountainbike gehuurd met het ideeom het meer rond te fietsen. Dit doe ik nooit meer!Op een iets te kleine mountainbikemeer dan100 kilometer fietsen op een heuvelachtig terrein in de zinderende hitte. Het was prachtig om het meer zo van alle kanten te kunnen bekijken maar wat een hel. Mijn volgende stopwas Masada, dit zijn oude reuïnes van een fortbovenop eenberg direct naast deDode zee. Naeen lange reis te zijn aangekomen vanuit Tiberias stond ik daar helemaal alleen in in de woestijn. Met alleen een jeugdherberg en een gondel. Ik wist niet wat mij overkwam. Ik dacht dat er een heel dorp nog bij de reuïnes zou zijn. Bleek dus niet zo te zijn. In de herberg kwam ik nog twee van zulke verbijsterde gasten tegen. Deze jongen waren wel erg aardig en heb ik nog een mooie avond mee mogen hebben. Met zijn drieën zijn we 's nachts om 0430 opgestaan om Masada te beklimmen. Alleen wanneer je rond die tijd begint is de klim te behappen en kan je bovenop massada de zonsopgang over Jordanie - Aan de andere kant van de Dode zee- bekijken. Dit was echt supertof om te doen, sowieso een schitterdende klim en als dan de zonsondergang begint zit je helemaal top bovenop Masada. Wat wel grappig is, is dat de Dode zee 400 meter onder zeeniveau ligt en wanneer je dus de Masada beklimt ongeveer weer op zeeniveau zit. 's middags doorgereisd naar Ein Gedi wat bestaat uit een natuurreservaat, een fieldschool & een strand aan de DodeZee. Hier samen met één van de twee jongens van gister ons kamp opgemaakt en een hike gaan maken in het natuurreservaat. Dit was ernorm gaaf, klauteren door de gebergte daar en als het je te heet werd kon je een duik nemen in een van de vele waterpartijen inclusief watervallen, echt enorm mooi. Daarna nog lekker gedrevenin de Dode zee en een modderbad genomen. Dit schijnt erg goed voor alle huidirritaties te zijn. Echt grappig hoe je kan drijven op het water, je kan werkelijk liggend een boek lezen. Verder nog een sheesha gerookt met een stel Palestijnen opde fieldschool en lekker gaan slapen na een dag met vele gelopen kilometers. Donderdag naar Eilat gegaan voor de laatste dagen vakantie om daar lekker te luieren en tewatersporten. Afscheid genomen van de Amerikaan waarmee ik de laatste dagen ben opgetrokken en met de bus, dwars door de Negev woestijn,naar Eilat gereisd. Deze dagen overdag snorkelend doorgebracht en metde biografie van Boogie.Ben helaasteleurgesteld in het onderwaterleven in Eilat; er was bijna niks te zien. Het schijnt dan een van de mooiere plekken te moeten zijn maar Dahab was vorig jaar veel mooier. In de avonden lekker wezen stappen met jongens die ik ontmoet heb ik de herberg en zondag naar Jeruzalem vertrokken. Wat een prachtige stad is dit, ik kreeg meteen een totale rush door mijn lichaam toen ik hier rondliep. Wauw! De mensen en de sfeer het is onvoorstelbaar. Overigens staat er van de week een groot feest te beginnen in Israel; dan vieren ze het 60 jarig onafhankelijk bestaan van Israël. De voorbereidingen zie je al overal, op allerlei plaatsten zijn de podia en andere grootse dingen aan het opbouwen. Heb er zin in!

De groeten uit het land waar de kurken- plateauzolen hip zijn en waarjein debus met een M16-geweer tegen je aaninslaap valt.

PS: Ik hoop de foto's binnenkort te kunnen laden! Dit gaat namelijk zo traag als dikke.....

Reacties

Reacties

Kaatje

Eej Bram,
Ik heb net je verhaal gelezen ( heb je net gesproken maarja).
maar leuk om te lezen wat je gedaan hebt.
HEEL VEEL SUC6 MORGEN en Sterkte

Liefs je zusje

Roosje

Hey Bram,
Mooie verhalen! Ik wens je veel succes vandaag met de start van je stage en ben benieuwd naar je verhalen van Jeruzalem en je stage!
Kus, Roos

Susan (school)

Ik moet toch wel even een reactie plaatsen hoor!
Wauw! Klinkt echt heel erg leuk!
Heel veel plezier nog! en succes met je stage (vandaag?) liefs

Sanne

He stoertje!
Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt daar!
Geniet er maar ontzettend lekker van want voor je het weet ben je weer terug.
Hier schijnt EINDELIJK de zon, heerlijk!
Vandaag de hele dag naar het zwembad geweest, en het terras bij Look wordt ook steeds voller :)
Nou lieverd! Zet m op daar!
En ik lees je verhalen met veel plezier!!
Dikke x van Sanne

femke

hey brammetje! Zorg je er wel voor dat je nog energie voor je stage over hebt;)!
Jij hebt echt al super veel gedaan en gezien! echt super leuk!!! ben benieuwd hoe het gaat met je stage maar denk dat we dat snel te horen krijgen, zijn wij fysio's in spe dan weer geinteresseerd in he :P
Heel veel plezier nog met het gereis en het feest!!;)
Kuss, femke

Charlotte

Ey Bram,

Ik ben je helaas net misgelopen in Israel. we hebben afgelopen week ook in de dode zee, tiberias, masada tel aviv en jerusalem gezeten maar ik weet niet of je telefoon het daar doet want ik had je al gebeld en gesmst maar is denk ik niet aangekomen?
In ieder geval leuk om al jouw verhalen te lezen. het is een apart land he?! al die mensen die op straat lopen met geweren en pistolen. en dan nog niet te spreken over de arabieren die je vanalles willen opdringen en de vele vlaggetjes op alle wegen omdat t 60 jaar bestaat :P Geniet er in ieder geval van! En succes met je eerste stagedagen :)

Groetjes Charlotte

Erik

Hey Bram!

klinkt goed die verhalen van jou! Ook leuk om er nu wat foto's bij te kunnen zien! Wat heeft de wereld veel mooie plekken zeg! Echt gaaf om via internet een beetje met je mee te kijken!

Heel veel succes nog! Ben benieuwd hoe je stage zal zijn!

Gr. Erik.

Kim

Hee Bram!

Heel erg leuk om je te volgen en te horen dat je het naar je zin hebt! Mooie plekken waar je allemaal rondneusd! Zou er bijna jaloers van worden, haha! :) Hoe staat het met je stage?

Kus! Kim

Jany

Hey Bram,

Je maakt wat mee zo te lezen, super leuk om een beetje mee te kijken met wat je daar allemaal aan het doen bent. En de beelden op de foto's zijn ook niet vervelend.

Hey heel veel succes met je stage aankomende tijd en ik volg je verhalen vanuit hier.

Groetjes Jany

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!