Volg Bram in Israël

Tel-Aviv, Haifa en de noordkust

Hallo lieve lezers,

Ben inmiddels al een dag of vijf weg en het is fantastisch. Mijn vertrek uit Amsterdam bestond voornamelijk uit het passeren van de beveiliging/douane. Als je wilt inchecken kom je in een soort afgesloten glazen hal met Israelische beveiligingsbeambtes - die alles behalve gezellig tegen je doen - als je geroepen word mag je meekomen endan krijg jeallerleivragen over je reis naar Israël. Waarschijnlijk vond hij mijn verhaal niet geloofwaardig genoeg en ik moest mij een uur voor de vlucht meldden bij een aparte gate. Omdat ik toch wel graagnaar Israëlwilde ben ik ermaarheen gegaan. Aangekomen in een kelder aan het eind van eenvleugel op Schipholwaren er allemaalIsraelische beveiligingsbeambtes die mijverzochten om al mijn baggage te latenzien, mijn paspoort in te leveren en als klap op de vuurpijl gingeenbeambte met een soort doek aan een stok!? over mijn kleren en schoenen, waarna zij het indoekje in eenof ander apparaat stopte. Toen ze daneindelijk overtuigd waren van mijn goedebedoelingen werden ik en nogdrie alleen reizende jongemannen geëscorteerd naar het vliegtuig, waardoor we als eerste in konden stappen; zo heeft elkvoordeel zijn nadeel.'s vondsaangekomen in een snik heet (lichte hittegolf hier)Tel - Aviv had ik gelijk al een fijn contact gemaakt met een jongen die Hebreeuws studeert in Jeruzalem.

De volgende dag heb ik meteen mijn toeristenonderbroek aangetrokken en naar Jaffa vertrokken. Dit is een plaatsje onder Tel-Aviv, waar de eigenlijke oude stad is. Tel-Aviv is er de laatste 80 jaar tegenaangebouwd. Jaffa vond ik vooral leuk omdat het de sfeer ademt van een oude stad en een grote souqheeft metallerlei antique? zooi. Het is een soort van Albert Cuyp maar dan een factor 5 erger. 's avond ben ik op pad gegaan met mijn roomie: een echte Walesman. Omdat ik nooit achter zijn naam ben gekomen heb ik hem ook maar zo genoemd. Deze man gaat de hele nacht stappen in - Wat erg goed is in Tel-Aviv!- ligt vervolgens tot 1300 uur in een snikhete kamer om dan te eten door te gaan waar hij de avond ervoor is geeïndigd. Woensdagmorgen ben ik per fiets door Tel - Aviv getrokken. Dit is absoluut een makkelijke manier om de stad en haar prachtige park te zien maar zuster wat heet! In de middag benik per busnaar Haifa vertokken en kon mij tegelijkertijd in de persoon van een analfabeet verplaatsen omdat je niks kan lezen. Gelukkig biedt de Lonely Planet op zo'n moment uitkomst en kan ik afgaan op de busnummers afgaan. In Haifa ben ik naar een van de mooiste tuinen ter wereld geweest (niet overdreven) de Baha 'i gardens. Deze 18 terrasen liggen tegen een van de heiligste gebouwen van het Baha'i geloof aan. Voor de rest vooral rond gelopen in de stad met al zijn verschillende wijken. Vandaag ben ik naar Akko geweest ten noorden van Haifa wat een beetje de zelfde charme heeft als Jaffa. Akko is alleen vooral een moslimgemeenschap wat je meteen merkt in vele opzichten. Daarna ben ik noordelijker gereisd naar Nahariya - tegen de Libanese grens aan- wat een moderne badplaats is. Ik wilde eigenlijk nog iets noordelijker reizen maar door shabbat sluit alles tussen 1300&1500 en ben ik maar terug gegaan naar Haifa. In Haifa zit ik in een heerlijk guesthouse waar 'mamma' 's morgens het ontbijt voor je maakt enrustig kan loungen in de tuin.

Morgen ga ik naar Nazareth, waarna ik wil doorreizen naar Tiberias, Masada & Eilat voor ik mijn stage begin.

Wat mij eigenlijk nog opvalt in Israel is dat het eten erg lekker is, de vrouwen prachtig en het weer heerlijk.

Reacties

Reacties

femke

hey bram!
Goed verhaal ;)!
Mooi dat het reizen tot nu toe nog zo goed bevalt! En je hebt al erg veel gezien zo te horen!
Nog heel veel plezier op je verdere tripjes! en succes met de hitte golf en je zware tas..:P
xx femke

Tijs

Eej Ouwe Dibbes,

Mooi om te lezen dat het goed gaat man ! En dat ze jou niet vertrouwen bij de douane begrijp ik wel, ik had je nog een uurtje langer laten zweten waha! Geniet ervan! Later Tijs

Nanda

Wanneer zien wij de eerste plaatjes van al dat moois en lekkers? Geniet er maar volop van.

jeroen

Ha die bram
Ik begrijp precies wat je bedoeld, wat een mooi land is het.Ik ben op exact de zelfde plekken geweest, en krijg een beetje heimwee van je verhaal. Geniet met volle teugen en ook een beetje voor mij.

groeten je ex baas

Erik van der Ven

Hey Bram!

klinkt goed man! Je bent nog goed weg gekomen op Schiphol! Ze hadden met die stok en doek ook op hele andere plaatsten kunnen gaan zoeken of je misschien spullen mee had die ze liever niet in hun land hebben... nou, dan had je vast stukken minder lekker gezeten in het vliegtuig.

Je verhalen klinken top. Ben erg benieuwd naar de eerste foto's. Moet mooi zijn als ik je zo hoor! Geniet ervan!

Klein verzoekje, het zag er hier goed uit, maar de temperatuur gaat toch weer hard naar beneden. Als je tijd hebt stuur dan even een stukje hitte golf deze kant op voor Koninginnedag, zodat wij in onze korte broek zwetend op het podium nog even aan je kunnen denken terwijl de tap rijkelijk vloeit!

Bram, veel plezier!

Gr. Erik.

Kaatje en Roosje

Ha Avram! Actieve tripjes onderneem je in die enorme hitte. Hoop dat t geen voorbode voor juli is :-(... We zien al uit naar de bijzondere check in op Schiphol, zag er idd gezellig uit! Krijg je nog wat mee van Pesach?
liefs uit A'dam, je zusjes

Trudie

Nou Bram het klinkt allemaal super. Ik zal het verhaal doorgeven aan Opa en Oma zodat zij ook op de hoogte blijven.

Marian

Hee Bram
Leuk om je eerste ervaringen te lezen!
Je zult je huisje vast niet missen denk ik... we hebben namelijk al 3 muizen gevangen!! AAAAAAH!!
Geniet van de tijd daar!

Patricia

Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! Geniet ervan en doe geen dingen die ik ook niet zou doen..

Liefs

Tobias

Heeey opperstamper,

ziet er goed uit, wacht wel weer op je volgende verhaal :D
veel plezier

To

Telly

He Bram,

Klinkt allemaal goed. Geniet ervan dan ga ik nu door de REGEN nog ff snel een pak melk halen bij de super.

PS Aadje afkoopsom is weg. Ze zoeken een nieuwe trainer. Ik heb nee gezegd. Te druk! Misschien iets voor jou als je terug bent.

Tim

Ho, ho, niet zo snel, meer over die vrouwen. Foto's?!

Veel plezier daar en succes maandag met je eerste werkdag

Pauline

Lieve Brammos,'
Succes maandag. Denk aan je.
X

Nanda

Na deze korte vakantie (die je blijkbaar goed is bevallen) begint morgen het echte werk. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.
Van de week drie keer je ouders en Katelijne gezien. Het was erg gezellig. Ik realiseer mij dat wij jou al vier jaar niet hebben gezien. Moet er in september/oktober toch weer eens van komen. Liefs en geniet er nog van.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!